معرفی وبلاگ
اَللّهُمَ صَلِّ عَلي علي بن مُوسَي الِّرِضاالمَرُتَضي اَلاِمامِ التَّقيِّ النَّقيِّ وَ حُجَتِکَ عَلي مَن فَوقَ الاَرضِ وَ مَن تَحتَ الثَّري اَلصِدّيقِ الشَّهيدِ صَلاةً کَثيرَةً تآمَّةً زاکِيَةً مُتَواصِلَةً مِتَواتِرَةً مُتَرادِفَةً کَاَفضَلِ ما صَلَّيتَ عَلي اَحَدٍ مِن اَوليائِکَ . (با التماس دعا) این سایت به منظور آموزش نکات مهم کمک آموزشی و کنکور سراسری و دانشگاه آزاد ایجاد گردیده است لذا از همه ی اساتید ، معلمین و دانش پژوهان گرامی خواستار اعلام نظر می باشیم . و از آنجایی که در اندیشه توسعه ی این وب سایت هستیم از اساتید ، دبیران ، دانشجوایان و علاقمندان زبان عربی که مایل باشند ما را در نوشتن و بارگذاری مطالب یاری کنند بدین وسیله صمیمانه دعوت به عمل می آوریم . با آرزوی توفیق برای همه ی شماعزیزان دل برادر **تمام حقوق مادی و معنوی این سایت برای « آقای سلیمانی » محفوظ می باشد**
صفحه ها
دسته
آرشیو
آمار وبلاگ
تعداد بازدید : 34931
تعداد نوشته ها : 18
تعداد نظرات : 4
Rss
طراح قالب
مهدي يوسفي
اسم مفعول از ثلاثی مجرد بر وزن « مفعول » ساخته می شود به عنوان مثال از فعل « نصر - ینصر »اسم مفعول « مَنصور » می باشد . اما از ثلاثی مزید و رباعی چیزی شبیه اسم فاعل مزید است یعنی اینکه : 1-حرف مضارعة را از ابتدای اولین صیغه ی فعل مورد نظر حذف و بجای آن میم مضموم « مُ » می گذاریم . 2-دومین حرف اصلی را از آخر مفتوح می کنیم . مثال : از « استخرج » که اولین صیغه ی مضارعش « یستخرج » می باشد ابتدا حرف « ی » را از اولش حذف وبجایش « مُ » می گذاریم سپس دومین حرف اصلی از آخر را که « ر » می باشد فتحه می دهیم ، بدین ترتیب اسم مفعول آن « مُستخرَج » ساخته شد .
دسته ها :
جمعه 1385/4/30 23:53

عین الاسم ؟1- هو        2- زهق         3-الی        4- یقرب

دسته ها : سئوالات کنکور
پنج شنبه 1385/4/29 23:32
اسم فاعل به دو صورت مجرد و مزيد ساخته مي شود ؛ اسم فاعل مجرد از فعل ثلاثي مجرد بر وزن « فاعِل » ساخته ميشود به عنوان مثال از فعل « نصر ، ينصر » مي شود « ناصر » ، از فعل « حمد ، يحمد » مي شود « حامد » اسم فاعل مزيد از فعل ثلاثي مزيد و رباعي بدين شيوه ساخته ميشود : 1- حرف مضارعة را از اول اولين صيغه ي فعل مورد نظر حذف مي کنيم و بجاي آن ميم مضموم « مُ » مي گذاريم . 2- دومين حرف اصلي از آخر را مکسور ميکنيم و ضمه ي آخر فعل را برمي داريم . مثال : از فعل « استخرجَ » که ثلاثي مزيد باب استفعال است اولين صيغه ي مضارع آن « يستخرج » است که حرف مضارعة « ي » را از اول آن حذف مي کنيم و بجايش « مُ » قرار مي دهيم سپس دومين حرف اصلي از آخر را که « ر » مي باشد کسره مي دهيم پس اسم فاعل در اينجا « مُستخرِج » است. نکته : اسم فاعل با اضافه شدن « ة » به آخر آن مونث مي گردد و مانند ساير اسم ها به صورت مثني وجمع نيز کابرد دارد .
دسته ها :
پنج شنبه 1385/4/29 23:17
در زبان عربی کلماتی که از فعل گرفته شده و دارای وزن خاصی هستند مشتق نامیده می شوند مانند « مسجد » که از فعل « سجد - یسجد » گرفته شده و بر وزن « مَفعِل » است . مشتقات هشت نوع هستند که در آینده هر یک به تفصیل توضیح داده میشود . اما جامد به کلمه گفته می شود که مشتق نباشد و کلمه جامد از فعل گرفته نشده است مانند : رجل - کتاب
دسته ها :
پنج شنبه 1385/4/29 23:16
علامت های شناسایی اسم از جمله علامت های شناسایی اسم 1-«ال»، 2-تنوین ، 3-« ة »، 4-« اء » و... البته برخی اسم ها علامت خاصی ندارند مانند : ضمیر -اسم اشاره -اسم موصول - اسم شرط - اسم استفهام - ظرف علامت های شناسایی فعل از جمله علامت های شناسایی فعل ماضی این است که در آخر آن در صیغه ی اول مبنی بر فتحه است بدون اینکه حرفی یا ضمیری به آن اضافه شود مانند :ذهبَ - اَکرمَ -إستخرجَ ؛ اما درصیغه های 2و3ضمیر«ا»،«و» ، در4 حرف«ت» - که علامت مونث است - ، در 5 حرف«ت» + ضمیر«ا» ، در6 ضمیر «نَ»،در بقیه ی صیغه ها به ترتیب ضمیرهای «تَ ،تُما ،تُم ،تِ ،تُما ،تُنَّ ،تُ ،نا »می آید که معادل شناسه های فعل زبان فارسی است . در ابتدای فعل مضارع یکی از حروف مضارعة «ی-ت-أ-ن»می آید-فعل مضارع چون معرب است انتهای آن حالت ثابتی ندارد - . اما آخر فعل امر همواره مجزوم به سکون یا حذف «ن»است بجز جمع مونث که مبنی است و نونش هیچگاه حذف نمی شود. علامت های شناسایی حرف حرف ها علامت خاصی ندارند وبلکه تعداد آنها محدود ومعدود است که می توان آنها را حفظ کرد بویژه پر کاربرترین آنها را. 85/4/14 روز گرامیداشت قلم
دسته ها :
پنج شنبه 1385/4/29 23:1
کلمه در زبان عربی به سه قسم تقسیم می شود: 1-اسم 2-فعل 3-حرف اسم کلمه ای است دارا ی معنی بدون داشتن زمان که برای نامیدن کسی یا چیزی یا حالتی بکار می رود مانند: رجل - جبل - عطش فعل کلمه ای است دارا ی معنی و زمان که به سه دسته تقسیم میشود : 1- ماضی 2- مضارع 3- امر حرف کلمه ای است که به تنهایی بدون معنی وزمان است وبوسیله کلمه پس از خود معنی پیدا می کند منند:فی - و - الی - ...
دسته ها :
پنج شنبه 1385/4/29 23:0
X